Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje Warszawskie nie kupią 40-metrowych tramwajów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
25-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje Warszawskie nie kupią 40-metrowych tramwajów
fot. WU
Tramwaje Warszawskie wciąż będą opierały swoją flotę o tramwaje o długości do 33 metrów. Przewoźnik nie planuje kupować wagonów dłuższych, 40- czy też nawet 60-metrowych z kilku powodów, choć głównie dlatego, że wiązałoby się to z koniecznością licznych zmian infrastrukturalnych w zakresie peronów, sygnalizacji świetlnej czy w końcu obsługi tramwajów na zajezdniach.

Tramwaje Warszawskie planują zakupy nowego taboru tramwajowego i nie chcą kupować już tramwajów używanych. Przewoźnik chce się więc skupić na zakupach tramwajów jedno- oraz dwukierunkowych, z myślą o czym szykowany jest duży ramowy przetarg na łącznie 160 wagonów. W tym momencie trudno jednak określić, kiedy zostanie on uruchomiony, bowiem TW wciąż nie mają dla niego finansowania.

Jak wskazywał niedawno Wojciech Bartelski, prezes przewoźnika, w poprzednich latach Warszawa skupiła się na ogromnych inwestycjach w infrastrukturę tramwajową - zbudowano prawie 10 kilometrów nowych linii tramwajowych (do Wilanowa, na Gagarina oraz trasę na Kasprzaka) oraz oddano do użytku pierwszą po dziesiątkach lat zupełnie nową zajezdnię tramwajową.

– To wszystko miało jednak swoją cenę: projekty te wydrenowały fundusze na inne inwestycje tramwajowe i po prostu zabrakło środków na nowy tabor – mówił nam Bartelski.

TW planują ogromne zakupy (po wspomnianym już wcześniej zabezpieczeniu finansowania) tramwajów o długości maksymalnie 33 metrów. Do tej pory przewoźnik nie wyrażał natomiast większego zainteresowania tramwajami dłuższymi, np. 40-, czy też 45-metrowymi. Tego typu wozy służą w Krakowie, a plany ich zakupu ma również Gdańsk. Czy Warszawa, cieszącą się zdecydowanie największymi potokami w komunikacji publicznej, planuje kupować tego typu tramwaje?

– Nie. Doszliśmy do wniosku, że tramwaje np. 60-metrowe są dla nas paradoksalnie za duże. Z naszej perspektywy ich jedynym plusem jest to, że do przewiezienia podobnej liczby pasażerów możemy zaangażować mniejszą liczbę motorniczych. Natomiast wóz o długości 60 metrów blokuje nam wszystkie skrzyżowania w centrum miasta – musielibyśmy przeprogramować całą sygnalizację w Warszawie, żeby przystosować ją np. do czasu przejazdu tak długich wagonów. Mogłoby dojść do spadku przepustowości niektórych tras.

Ponadto cała infrastruktura peronowa jest dostosowana do obsługi maksymalnie dwóch wozów o długości 33 metrów. Rozwiązania pośrednie, a więc np. 40-metrowe tramwaje, jak w Krakowie, przysporzyłyby nam jedynie więcej problemów. Na 66-metrowym peronie nie zmieszczą nam się w jednym czasie 45- i 30-metrowy tramwaj. Do tego cała infrastruktura na zajezdniach – np. myjnie – jest wykonana pod 33-metrowe wagony. Reasumując, doszliśmy do wniosku, że przy uwzględnieniu naszych uwarunkowań, długość tramwaju w przedziale 30-33 metrów jest optymalna – odpowiada prezes przewoźnika, Wojciech Bartelski.

Prezes TW mówi też, że komunikacja tramwajowa nie lubi rewolucyjnych zmian, a taką byłaby zmiana paradygmatu z zakupu 30-metrowych tramwajów na wagony dłuższe – Nasza branża nie lubi rewolucyjnych zmian. Jeśli od dekad rozwój naszej sieci opieramy na 30-metrowych wozach, to trudno teraz byłoby nagle wszystko przestawiać pod 45- czy też 60-metrowe wozy.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Używane tramwaje dla Warszawy? “To nie ma sensu”

Komunikacja

Używane tramwaje dla Warszawy? “To nie ma sensu”

Jakub Rösler 20 listopada 2024

Święto Niepodległości w zabytkowym tramwaju

Komunikacja

Święto Niepodległości w zabytkowym tramwaju

UM Warszawa 08 listopada 2024

Warszawa otworzyła tramwaj do Wilanowa (Relacja)

Komunikacja

Warszawa otworzyła tramwaj do Wilanowa (Relacja)

Jakub Rösler 29 października 2024

Tramwaje Warszawskie testują Wilanów. Kolej na Jazzy i... autobusy

Komunikacja

Warszawa. Tramwaje wracają na Kamionek i Szmulki

Komunikacja

Warszawa. Tramwaje wracają na Kamionek i Szmulki

Redakcja/inf. pras. 18 października 2024

Zobacz również:

Używane tramwaje dla Warszawy? “To nie ma sensu”

Komunikacja

Używane tramwaje dla Warszawy? “To nie ma sensu”

Jakub Rösler 20 listopada 2024

Święto Niepodległości w zabytkowym tramwaju

Komunikacja

Święto Niepodległości w zabytkowym tramwaju

UM Warszawa 08 listopada 2024

Warszawa otworzyła tramwaj do Wilanowa (Relacja)

Komunikacja

Warszawa otworzyła tramwaj do Wilanowa (Relacja)

Jakub Rösler 29 października 2024

Tramwaje Warszawskie testują Wilanów. Kolej na Jazzy i... autobusy

Komunikacja

Warszawa. Tramwaje wracają na Kamionek i Szmulki

Komunikacja

Warszawa. Tramwaje wracają na Kamionek i Szmulki

Redakcja/inf. pras. 18 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5